jump to navigation

Selamat Hari Buku Sedunia. 1 March 2007

Posted by amokdemanis in Hot Tips.
trackback

book2.jpg Salam Semua!                                  book3.jpg

Satu perkara yg amat menarik untuk diraikan. Hari Buku Sedunia. Ye.. hari ni Hari Buku Sedunia! Saya agak, musti ramai yg tak sedar. Maklum la, secara purata rakyat Malaysia cuma habiskan 2 buku jek setahun. Mana le sampai ke ‘makam’ nak raikan hari buku kan? Ehehe..

Hari ni, sedar tak sedar dah tahun ke 10 Hari Buku Sedunia diraikan. Sebagai org yg menghargai buku, saya rasa  sgt2 berbangga kerana sejak 10 tahun yg lepas, saya suka baca buku. Isk.. mcm tak caya! Dulu2 mmg maleh.

Kepada kawan2 saya yg masih tk jadikan baca buku sebagai tabiat, inilah masa terbaik nak pupuk tabiat yg bagus ni (heh..pesanan utk diri sendiri gak yg kadang2 ter’copet’ tabiat lama).

Time ni kebanyakan kedai buku tgh bagi byk diskaun ni:
Times: 25% hari ni & 20% pada 2-4 Mac.
MPH: warehouse sale pada 28 Feb – 4 Mac.
Sambil jalan2 weekend ni ngan awek, wife, anak, husband, datuk, nenek, ayah, mak, bapak, belilah buku. Dan baca.

Reality Check:
1. Ayat pertama al-Quran bermula dgn Iqra’ = bacalah 8)
2. Cek juge entry saya 2 hari lepas kat bawah tu.. cara2 nak  dpt diskaun.
3. Kat Fuad:Almari Buku – jgn mara aaa.. minggu ni tercakap byk bab buku pulak.. hahaa

Nota tapak:
Berbalik kepada tema blog – travelling..hehe
1. Kepada yg suka adventure & push yourself to the limit, jangan lupa Taman Negara Eco-Challenge (24-25 Mac). Nak tau lanjut kena email: mtpnpahang@motour.gov.my

Hingga bertemu lagi!

-Amok-

Esok ptg: fly & berweekend di KL..yeehaa.. boleh beli buku byk2 kat KL nanti.

Comments»

1. akirasuri - 1 March 2007

la lambat la pulak baca entri ni..tadi baru jek lalu lalang depan mph..nak masuk takut terbang duit!ish ishhh rugiiiii..

2. chot - 1 March 2007

ye ke ada hari buku? ulat buku mcm ko pasti tau..

3. akirasuri - 1 March 2007

saya sudah kata. duit saya akan terbang kalau masuk kedai buku. dan buktinya baru tadi pergi berlalu lalang depan kedai buku. dan terbeli buku respons intelektual muslim & isu-isu semasa dengan buku urusan kewangan semasa. adeii. kayap.

4. cikgu azleen - 1 March 2007

Imbas semula sejarah saya dengan buku:

Saya memang suka membaca.. dari sejak umur yang saya pun tak ingat.. cuma berpandukan apa yang diceritakan oleh emak dan kakak saya..

Sebelum sekolah tadika – mungkin umur 4 dan 5 tahun – saya telah membaca buku masakan miik emak saya.. sememangnya emak saya juga suka membaca dan membeli buku, mungkin sebab tuh habit tuh turun kat saya..

Masuk sekolah rendah – abah saya kata balik saja dari sekolah saya akan terus membuka baju sekolah dan mengambil buku ( apa saja jenis buku!) dan membacanya sambil baring di atas lantai.. in fact, perkara ni jadi satu jokes sebab saya akan membaca tanpa memakai baju.. (seluar dalam jer – masa tuh baru darjah 1)..

Masa hari terbuka sekolah darjah 2, abah saya menceritakan habit saya baca buku dengan seluar dalam saja pada guru kelas saya (cikgu lelaki yang hensem – tak ingat nama!) di depan saya.. dan mungkin memang itu taktik abah saya.. selepas itu saya pastikan saya menyalin pakaian sekolah dan memakai seluar pendek sebelum membaca buku..

Sepanjang sekolah rendah, buku-buku yang saya baca adalah jenis fairy tale dan kisah penyiasatan seperti Hardy Boys, Salma, Gemuk 5 sekawan..

Masuk sekolah menengah mula membaca novel-novel cinta remaja.. antara yang popular adalah tulisan Ahadiat Akasha..

Masuk universiti, saya mula menggemari buku-buku self-improvement..

Mula bekerja – minat saya mula berubah ke buku-buku business, money management.. dan inilah buku-buku yang paling banyak menghiasi (atau menyerakkan) almari buku saya..

Dan akhir-akhir ini mula tambah koleksi dengan buku-buku blogging pulak..

P.S.: Terima kasih kerana meletakkan link saya di sini.. saya juga akan tambahkan link anda di blogroll saya..

5. amokdemanis - 2 March 2007

akirasuri: hehe.. mmg peminat setia buku ni. takpe byk membaca luas pemandangan. kalau nak luas lagi kena la travelling..heh!

chot: ekeke..mcm ayat x puas hati jek chot? ‘ulat buku’..hmm ok jugak la..tapi aku dok pike cemana nak bagi +ve sikit ‘term’ ni.. ‘kerawit buku’ ok ke? (ganti ‘book worm’) ehehh.

cikgu azleen: menariknya timeline cerita cikgu nie.. hahaa.. musti comel time dok baca buku tuh.. berhemah jugek abah cikgu leen. erm..dlm list tu, saya cuma penah bace hardy boys masa kecik2 dulu. bila dah besar ni lain la..
p.s: tenqiu sbb sudi lawat blog.

6. jaffrizaini - 2 March 2007

haaa ini ada satu petua untuk seronok baca buku .. jangan ikut orang untuk memilih jenis buku yang nak dibaca. Mentang-mentang org lain baca yg heavy kita pun nak ikut pastu ‘i donno sepatah haram what i read’. baca buku ikut kelapangan otak. Yang penting biar enjoy membaca. kalau seronok baca buku budak2 .. beli dan bacalah dengan anak. kalau seronok baca buku hiasan dalaman, beli dan bacalah dengan isteri. Contoh la tu kan …

7. amokdemanis - 2 March 2007

jaffrizaini: hahak..setuju tu jeff. aku pun penah buat camtu. mase tuh ikut kawan beli buku ‘harry porter’ sbb time tu tgh promosi gila2. last2 aku x baca pun. sbb yg tu dah part 5. 3 bulan pastu, buku tu dah murah 50% sbb dah kuar versi paperback. huhuu..

ni baru jek landed kat KLIA ni dari miri. ngeri gak flight tadi sbb awan ujan tebal sgt. so, low density. rasa mcm melayang semacam jek.

8. Mik - 2 March 2007

Kedai buku? Pojaan hati!

Cuma di KK ni tak ada macam Kinokuniya ngan MPH. Kalau kebetulan turun KL, memang lepak kat kedai buku…

9. aman - 3 March 2007

lupo lak biler ari buku sedunia…😛

10. amokdemanis - 4 March 2007

mik: hahaa..mmg la mik. that’s my habit too. tadi, half day lepak kat kino + times klcc. neway, kt KK dgr ade gak kedai buku 2nd hand murah. ingat nama ape mik kedai ni?

aman: hehe.. biasa le tu beb. ok jek. mekasih sudi lawat blog.

11. Fuad - 5 March 2007

Silalah cite pasal buku. Satu kempen yang patut diteruskan.🙂 Aku plak dah lama x wat ulasan. Tgh baca buku yang tak menarik utk orang ramai.. hehe

12. amokdemanis - 5 March 2007

fuad: paham..paham..hehe.. teruskan usaha bro.!


Leave a Reply

