jump to navigation

Ke Sayup Bintang. 19 March 2007

Posted by amokdemanis in Location.
trackback

Salam ceria,
(Foto byk..harap bersabar loading..)

Telahan saya silap. Habis rosak plan saya. Ingatkan kat kampung dah ada. Rupanya takde lg. Menambah sakit hati, 3 km drp rumah saya ke arah Alor Setar, ada pulak. Isk!

Maksud saya, liputan 3G drp Celcom rupanya ada kat setengah2 kwsn jek. Hahak..last2, pusing2 kat kampung je la. Dah le Cyber Cafe (CC) jauh sikit.

Nak mengubat hati, selain baca buku dan tengok balik life plan saya, saya dok join budak2 kampung main wau. Hehe.. seronok pulak. Kat kampung, main wau mmg acara tahunan.

wau1.jpg….wau2.jpg 
1. Org kampung dgn wau masing2. Jenis2 wau yg ada: Wau Bulan, Wau Lang, Wau Jala Budi, Wau Ikan & Wau Hybrid (gabungan idea baru + tradisional..heheh)
2. Ada jugak wau yg terjun sungai..

Oleh sebab kedudukan Kedah hampir dgn Thailand, iklim kat sini ala Monsun Tropika. Jadi, ada musim panas yg nyata. Masa ni dah lepas musim menuai. Sawah2 yg kontang sdg dibajak dgn jentera. Sementara nak tunggu MADA lepas air utk musim baru, sawah2 ni jadik la medan remaja2 lelaki beradu kejantanan. Yg dh bukan remaja pun join sekali..heh!

wau3.jpg….wau4.jpg
3. Ready..GO!
4. Si cilik ni pun buat wau. Tapi sayap pjg sgt. Last2 asyik minum air jek wau ni..huhuu

Masa saya kecik2 dulu, ramai org kampung buat wau. Masing2 nak uji skill. Dahtu, material semua pakai yg tradisional. Buatan pun berseni dan amik masa lama nak siap. Skrg ni, berbeza sikit la. Bahan2 pun dah ada yg moden. Seni agak terabai. Buat kejap jek siap.

wau5.jpg….wau6.jpg
5. Bila senja berlabuh, para ‘pengewau’ pun dah nak balik.
6. Abg.Chot + anak sedara: wau dorang terbang plg tinggi.

Apa2 pun, yg penting budaya tetap diteruskan dan aktiviti riadah ni amat positif.🙂

Reality Check:
1. Kalo ada peluang, cubalah buat benda baru yg luar drp rutin selalu. Sikap ni akan jadikan minda kita terbuka. 

Jumpa lagi.

-Amok-

Nota Tapak: Saya baru jek mendarat kat KLIA dari Alor Setar. Jap lg dlm kul 1.15pm, saya akan fly ke Miri..

Esok: Sambungan foto2 kat Jordan. Maaf, kt kampung takde internet..CC pulak jauh.

Comments»

1. Niza Rejab - 19 March 2007

Bestnyer dapat balik kg…
kat utara tengah kering kontang yerk…..?
tak ujan oklah…bleh main wau/layang2.
kl la nie asyik ujan jek petang-petang…
lebat plak tuh…eemm…nak kuar mane2 pun payah…

2. amokdemanis - 19 March 2007

niza rejab: kontang jugak. tapi hari rabu lepas ujan turun lebat bila petang2. sejak tu tiap2 petang turun lebat. tapi kering balik sbb pagi sampai petang mmg panas menyengat..hehe.

3. aman - 19 March 2007

balik kg tak ajak aku pung…

4. fiq - 20 March 2007

macam best. uh. lama xmain kat bendang. skang kat kampung da xde sawah.

5. akirasuri - 20 March 2007

salam.

wah! rumah awak kat mana ek?3km dari alor staq?boleh pakat redah p ghumah dia ni. hahak.

aritu anak buah saya mintak tlg buat layang-layang. hahak. penat-penat buat. tak boleh terbang lak. ha ha ha. sadis betul.

apapun, selamat kembali berblog😉

6. amokdemanis - 20 March 2007

aman: hehe.. len kali aku ajak k.

fiq: mmg best! tu la..dah lama gak x turun bendang. betul..skrg ni byk kwsn dah kena timbus jadi kwsn perumahan.

akirasuri: rumah bukan 3km dr AS. hehe.. tapi 12km. 3km ke arah AS tu ada 3G signal..hehe.🙂

7. irwandahnil - 21 March 2007

amok,

itulah masalah orang dah biasa ada internet, tetiba takde.. mati kutu.. Sama macam duduk dalam gua, tatau ape perkembangan kat luar sana..huhuhu

8. amokdemanis - 21 March 2007

irwandahnil: haha.. setuju. internet is a need now.

9. naturez - 20 June 2008

wei tolong aku blank nie
mls doh nk wat kajian psl wau


Leave a Reply

