jump to navigation

Petra: Gerbang Kegemilangan Silam. 25 March 2007

Posted by amokdemanis in Location.
trackback

Salam semua pengunjung,

Alhamdulillah. Saya selamat mendarat kat Lpgn Terbang Miri tepat pukul 11.15pm Khamis lepas. Sejak pesawat crashed kat Padang, Indonesia hari tu, saya kecut perut jugak. Nak2 lg bila nak landing. Isk!

Sepatutnya landing pukul 10.55pm. Pesawat MAS pun delay jugak.. lebih kurang jek dgn Airasia.๐Ÿ˜ฆ Tup..tap.. tup..tap.. clear imigresen, tunggu beg, tunggu teksi.. dah pukul 12.05am – masih kat Airport. Dahtu, kat Miri ni bila dah tgh mlm teksi dah takde. Walopon saya dah book awal2, teksi tu kena gak amik 2 org lain naik sekali (lain2 destinasi). Sebab rumah saya paling jauh, sampai rumah dah pukul 1.00am lebih. Mcm biasa la nak kena unpack brg2. Dlm pukul 2.00am baru boleh tido. Esok tu pagi2 nak kena gi kursus kat hotel di Miri lak. Hurm.. kelam kabut saye.

Dahle 3G tgh ‘cibai‘ skrg ni. Call Celcom, die bagi alasan 3G mmg tak stabil sampai 27 Mac.
(eh..apesal tercerita bab 3G lak ni.. heheh.. rasanya moral of the story nak mintak maaf sbb lama tk updet blog..heh)

Meeting bejalan lancar. Semua sykt carigali minyak ada – Shell, Petronas, Petronas Carigali, Murphy & ExxonMobil. Byk jugak nak didebatkan. Heheh..

Eh..cukup bab tu. Ni ada lg koleksi foto2 di Jordan. Enjoy..
(Kalau miss edisi 1 dulu – klik sini)

jordan2a.jpg…..jordan2b.jpg
1. Sekitar Kota Purba Petra. Tiang2 ni masih kukuh.
2. Ini musti sebuah dewan agung suatu masa dulu.

jordan2c.jpg…..jordan2d.jpg
3. Close-up foto no.2.
4. Sistem saliran air mcm ni yg bekalkan air ke sekeliling kota tanpa henti sepanjang tahun.
5. Laut mati. Logo ‘mynexttrip’ pulak terletak betul2 di atas ‘tebing barat’.

jordan2e.jpg…..jordan2f.jpg
6. Sampel tanah bukti jelas tempat ni ‘diterbalikkan’ Allah. Tu tanah..bukan batu.
7. Kristal garam – byk terdapat kat pantai laut mati.
8. Gua Ashaabul Kahfi. Pintu masuk kat sebelah kiri logo ‘mynexttrip’.

jordan2g.jpg
9. Di dlm Gua Ashaabul Kahfi.
10. Batu tanda kat depan gua ni.

Reality Check:
1. Orang kreatif perlukan org utk taja kerja2 mereka. Jelas sekali, ramai ‘penaja‘ kat Kota Petra ni.
2. Utk bina tamadun, perlukan baaanyak komitmen drp semua pihak. Lebih manis kalau tamadun kita ikut Qur’an & Sunnah. Tak gitu?

Jumpa lagi.

-Amok-

Soon: Nak cerita sekitar Miri pulak.

Comments»

1. akirasuri - 26 March 2007

selamat kembali ke dunia maya๐Ÿ˜‰

oh oh. gambar tu kecik tak boleh dibesarkan ke? gambar 1 bersama isteri ya๐Ÿ™‚

psssttt: tamadun dulu maju sebab berlandaskan Al-Quran dan Assunah, jadi ada kekuatan akidah..sekarang, tamadun maju kerana materialistik dan keduniaan aja, sebab tu akidah lemah,negara pun senang terjajah..

2. amokdemanis - 26 March 2007

akirasuri: mekasih.. foto 1 kecik mmg purposely.. eh..tu kawan la. saya masih single mingle.:mrgreen:

3. Fuad - 26 March 2007

Luas tak gua Ashabul Kahfi tu bro? Orang kata ada 3 tempat yang didakwa gua Ashabul Kahfi, btol ke?

4. amokdemanis - 26 March 2007

fuad: betol..ada mcm2 pendapat dan lokasi. ni salah satu la. ikut kita la nak percaya yg mana. dlm tu luas gak.. ye la.. kan utk 7 org. dari pintu masuk – 3 kiri dan 3 kanan. yg ke-7 tatau lak dok kat mane.

5. chot - 26 March 2007

subhanallah…..

6. amokdemanis - 26 March 2007

chot:๐Ÿ˜€

7. bintang - 12 April 2007

Assalamualaikum…
Sebenarnya cari2 info pasal melancong Brunei. Tu yang sampai kat sini. Ada crita pasal Petra pulak. Tempat idaman yang nak sangat sangat pergi. Ntah bila lah boleh jejak ke sana. Semoga tersenarai sebagai the new seven wonders. Vote Petra๐Ÿ™‚

8. bintang - 12 April 2007

Syoknya awak dah sampai ke sana. Saya teringin nak jejak kaki ke tempat sejarah macam Petra. Rasa macam masuk ke zon yang sungguh unik dan historikal. Menonton di TV pun dah buat saya kagum, apatah lagi kalau boleh jejak ke sana. Insyallah. Tunggu rezeki lebih =^.^=

9. amokdemanis - 12 April 2007

bintang: salams..welcome.. welcome.๐Ÿ˜€ kalo nak carik pengalaman saya visit brunei tengok post saya kat bulan january:
https://mynexttrip.wordpress.com/2007/01/22/

ye la.. insyaAllah – “when there’s a will, there’s a way”. hehe


Leave a Reply

