jump to navigation

Bara di Medan Tiananmen 4 September 2007

Posted by amokdemanis in Location.
trackback

beijing3
Tian-‘an-men Square: bukti revolusi orang2 berakal..

Panas! Mana taknye, sampai sini dah pukul 10.00am.

Teringat lg masa saya kat sekolah rendah. Masa tu keluar kat berita – beratus2 pelajar universiti, golongan intelek & pekerja awam China berdemonstrasi kat sini. ๐Ÿ˜ณ Motif: Gesa kerajaan komunis ubah dasar + beri ruang kat pendidikan barat utk masuk ke China.

Isk.. walopon saye masih kecik, tp saya ngeri gak tengok dorang sungguh2 buat mogok. Nampak semangat membara bila dorang ramai2 ikat kain merah kat kepala & lepak di medan ni utk sampaikan mesej tegas kat pihak kerajaan. ramai gak yg kena bunuh dek tentera gomen. ๐Ÿ‘ฟ

Tapi dgn pengorbanan dorang tu la jugak, skrg ni China dah jadik ‘singa‘ yg digeruni barat. Hurm.. Tengok peta kat sini.

beijing3a…..beijing3b
1. Tian ‘an men Square mmg sesak mcm ni setiap hari. Beijing mmg berjerebu sikit waktu musim panas. Kat sblh kiri ada kubur Presiden pertama China.
2. Saya le tuh. Hehe..

beijing3c…..beijing3d
3. David (tourist guide) & saya. Dia bawak bendera tu sbb mudah kita nak tengok dari jauh kalo terpisah drp grup kita. Petah bertutur dlm B.Indonesia die nih. Padehal baru belajar 5 bulan. Mmg semangat ‘China Boleh!’. ๐Ÿ˜€
4.ย Chang ‘An Avenueย – jln2ย kat sini utk menuju ke Medan Tiananmen.

Reality Check:
1. Luas Tiananmen Square: 880m X 500m (44 hektar). Luas kan? Mmg la. Medan ni adalah medan binaan terbesar di dunia.
2. Don’t take ‘NO‘ for an answer.

Jangan Lupa:
1. Penang Int. Lantern Festival (15 Sep-14 Oct). Tanglung la. Musti cantik! Mcm sambutan Ramadhan pulak. Hehe..

Ajak adik-abg-kakak-mak-ayah-datuk-nenek join saya jalan2..
Babai,

-Amok-
Visit Malaysia Year 2007.

Bakal muncul: Forbidden City, China.

Comments»

1. jeff - 4 September 2007

firstly .. forbidden city tu yg aku tunggu sangat. 2ndly, aku rasa kita kt Msia ni ramai yg takleh terima sikap org Cina (Msian Chinese) tapi sebenarnya kalau nak tengok sikap dan jatidiri bangsa Cina yg sebenar .. pergilah ke negara China. Mungkin kau boleh citer sikit ttg attitude Chinese di sana.. macam dalam Jejak Rasul tu, cerita ttg diorg membuatkan kita kagum.

2. amokdemanis - 4 September 2007

jeff: heheh.. ok..ok.. esok aku publish pasal forbidden city. janji. ๐Ÿ™‚ sebenarnye aku pening nak pilih foto utk blog. foto gile byk. hurm..
…..eh, betul jugak ye. aku x ckp pasal attitude dorang. sebenarnye dorg ni sama jek dgn msykat kita. sopan & mudah mesra. cuma, semangat bersaing tu mmg jauh lebih kuat la drp kita-org melayu. contoh: si David ni walopon keje dia dok jadik tourist guide, aku tengok dia maintain jek. x sekali pon aku nampak dia menguap masa jlnkan tugas. i bet, dia dah gi tempat2 tu beratus2 kali.. tp dia ttp boleh bagi servis yg mengkagumkan.
…..rata2 kat kota Beijing susah nak jumpe yg oversize. dorang suka jalan kaki – mudah kalo nak tengok org naik bridge utk seberang jln – kat m’sia kan sanggup gadai nyawa drp naik bridge kan? yg pompuan pulak suka berfesyen.
…..dahtu, otak bisnes mmg no.1 la kan. pasal islam pulak, hmm kat sini lebih ramai org islam drp m’sia. nantikan dlm entri akan dtg bila aku cerita pasal shopping2 & masjid2 k..

3. bintang - 4 September 2007

Yess memang tunggu kisah forbiden city + terracota warriors kalau ada + masjid tertua (Yuji kalau tak salah)

Betul kata Amok & Jeff jatidiri bangsa Cina di sana memang mengkagumkan tambah2 bila tengok dalam jejak rasul. Tapi mungkin juga sebab bangsa Cina dah lama bertamadun berbanding bangsa Melayu yang sah-sah jatuh ketegori “bangsa muda”. Tak banyak fakta sejarah… jambatan emas ke gunung ledang pun tak dak nak menyokong sejarah (atau dongeng sebenarnya hiksss), istana Parameswara pun tak ada. Pendek kata -saat orang Melayu belum ada apa2 mereka dah ada segala macam bukti ketamadunan. Wah gaya macam berhujah. hehehe.

p/s: awal tahun bos saya ke padang sefamily. dia kata best pi Padang terutama di muzium jepang (ada lorong bawah tanah)

4. akirasuri - 5 September 2007

huhu..
macho la david tu ๐Ÿ˜€
oh oh!
tak sabar tunggu entri selanjutnya ๐Ÿ˜‰

5. amokdemanis - 6 September 2007

bintang: tunggu.. sabo le satu2..eheh. terracota warrior tu x gi sbb tempat tu kat Xi’an which is far far away dari Beijing. Next time la pulak gi situ. ๐Ÿ™‚ wah2.. semangat betoi dia berhujjah. ๐Ÿ˜‰ betul jugek tu bintang.. kita ni angan2 jek lebih drp realiti. tp at least kita ada angan2..hehe.
…..padang – mmg teringin nak gi.. nanti la insyaAllah.

akirasuri: erm.. selamat berkonvo. eheh.. dpt best student award tak? ๐Ÿ˜‰

6. chot - 6 September 2007

bestnya..bila aku nak smpai ke negeri china…

7. akirasuri - 9 September 2007

rahsia!
ha ha ha..
:p

8. amokdemanis - 10 September 2007

akirasuri: ek elaah.. ๐Ÿ˜›

9. mynettrip - 27 February 2008

kenapa sikit sgt gambar..

10. mynettrip - 27 February 2008

siap bergambar dgn david/daud


Leave a comment