jump to navigation

Menerobos Forbidden City 6 September 2007

Posted by amokdemanis in Location.
trackback

Salam purbakala,Β 

beijing4Satu Satu drp 9 pintu yg musti kita telusuri utk masuk ke Forbidden City.

Tak puas hati! πŸ˜› Ikhlas saya cakap. Forbidden City ni terlampau luas. Kalo tour sehari suntuk pun tak cukup. Apatah lg separuh hari jek. Isk..

Secara ringkas, ‘Forbidden City – Kota Terlarang‘ adalah kota Istana Maharaja China. Org yg nak gi istana, musti kena lalui 9 pintu kota. Haa.. maknanye bukan sebarang org la boleh jumpe Maharaja. Nak tengok peta, cek kat sini.

Antara satu pintu ke pintu yg lain tu bukan dekat. Mmg luaaas. Setiap pintu gerbang sebenarnye bangunan 3-4 tingkat yg luas & panjang. Yg juga adalah muzium. Setiap pintu ada kotanya tersendiri. Bertembok batu tinggi. Berlantai batu 6 kaki ke dlm tanah.

Seluruh jentera kerajaan tinggal kat sini. Drp dayang, sida, pengawal, chef, tukang cuci, arkitek, engineer, pereka fesyen dll. Dlm kota ni, ada +-Β 9000 buah bilik. Kalo kita cuba dok sehari satu bilik kat sini, maknanya 27 tahun baru habis.. πŸ˜‰

Saya kagum sgt2 la. Saya siap boleh duduk & ternganga jek kat sini. Buleh ke mcm tu? Hehe.. yg pasti saya musti datang lagi.

Ni hanya 8 foto yg saya share. Kat sini je, saya amik 94 foto & 5 video.

beijing4a…..beijing4b
1. Saya tgh berdiri kat satu pintu & amik foto pintu yg satu lg (bangunan yg merah tu la). Cuba tengok jarak antara pintu ni dgn yg tuh. Jauh kan?
2. Close up ‘alang’ & ‘siling’ kat salah satu pintu. Mmg unggul!

beijing4c…..beijing4d
3. Pintu yg lain pulak. Lantai tu buat drp batu2 yg ditanam 6 kaki dlm tanah.
4. Close up ‘bucu bumbung’. Ada lambang ‘Feng Shui’ – yg nampak bertenggek2 kecik2 tu – bentuk binatang.

beijing4e…..beijing4f
5. Dewan peperiksaan pegawai2 kerajaan masa Zaman Dinasti.
6. Close up foto pintu. Hebat+halus+berseni ukiran die.

beijing4g…..beijing4h
7. Close up ‘alang’ & ‘siling’ kat bangunan yg belum dipulihara. Saya pening mendongak sbb mata terpaku kat sini.
8. Kalo anda melangkah masuk ke dlm tu, suasana die sebijik mcm dlm filem2 China – kwsn penginapan dayang2.

Reality Check:
1. Keagungan Forbidden City baru jek tersingkap lepas kerajaan China ubah dasar. Tak pasti la kalo lepas ni die ubah ke dasar tertutup balik kan? πŸ™„
2. Menjelajah (bukan menjajah πŸ˜‰ ). Why take a lifetime? Why not do it fast?

Nota Tapak:
1. MATTA Fair (7-9 Sept 2007). Jangan ketinggalan. Ni la masa nak borong pakej murah.
2. Petang ni saya ke KL sampai 13 Sept. Kalo jadi, nak terus ke Singapore.

Ajak adik-abg-kakak-mak-ayah-datuk-nenek join saya jalan2..
Jom jalan sama2,

-Amok-
Visit Malaysia Year 2007.

Coming to your door: Summer Palace, China.

Comments»

1. akirasuri - 9 September 2007

memang hebatkan senibina dia..
sampai sekarang mustahil nak ditandingi walaupun sekarang ada mcm kelengkapan moden..
insya-Allah satu hari akan ke sana..
insya-Allah.. nak pi melawat nenek moyang belah mak πŸ˜‰
insya-Allah..
he he he…

2. fiq - 10 September 2007

woh temat ni rasayana plg best. walopon xpenah pegi tapi aku tau best nih

3. jeff - 10 September 2007

aku dari semasa belajar dulu ada satu perkara yg sangat aku pikir2 dan kagumi.

agak2nya semasa Laksamana Hang Tuah berjaya menghadap Maharaja China dan berlakunya insiden makan sayur sawi yang tidak dikerat2 lalu akhirnya dapat Hang Tuah menatap wajah maharaja .. agak2nya kat Istana terlarang ni ke ?

tahniah la kau dah sampai kat sini. aku bila lah pulak

eh kalau kau burn CD tu bole tak ? harga kita runding ler

4. amokdemanis - 10 September 2007

akirasuri: oo..patut mata sepet? hahak.. gurau jek. insyaAllah.. dulu saye pon pasang angan2. tp bila Allah kata jadi – jadik la nanti.

fiq: betol fiq.. mmg mengkagumkan. pasti x rugi kalo ke sini.

jeff: yg tu aku x sure sgt. maklom la, hang tuah tu kan mcm mitos + real. x pasti kan? by da way, kalo dia hidup around thn 1400-1500 musti mungkin sbb forbidden city ni baru 500-600 thn.
…..eh.. ko x gi MATTA Fair ke? pakej gi Beijing punya la murah drp yg aku dulu. dlm RM1300 jek. aku dulu RM2279. takpe, kalo miss this time, next one maybe bulan mac nanti ada lg.
…..CD..insyaAllah boleh. ko email posting address ko ke mamin.demanis@gmail.com. aku bole bg free je la πŸ™‚

5. arsaili - 10 September 2007

erkkk salam purbakala….salam ziarah kat blog..tak dpt nak ziarah forbidden city lagi…salam ramadhan jua

6. fiq - 12 September 2007

salam ramadhan

7. akirasuri - 13 September 2007

Salam Ramadhan πŸ™‚

8. amokdemanis - 18 September 2007

arsaili: heheh.. selamat ziarah. πŸ™‚ salam ramadhan..

fiq: salam ramadhan.. aku tgh demam nih.

akirasuri: salam ramadhan gak.. ni tgh demam.. hurm.

9. Mik - 18 September 2007

Amok

Salam Ramadhan. Semoga cepat sembuh demam.

er…aku lupalah nak tanya…ko dah kawen ke? (Soklan maut gitu..hehe)

p/s- aku rasa macam belum.

10. amokdemanis - 19 September 2007

mik: errkk.. belom.. tak caya belahlah dada πŸ˜‰ ahahak.. belom la.. ni pesal ni? aku tak nampak kaitan pon forbidden city dgn kawin.. 😎 ada calon ke? hahah.. salam ramadhan al-mubaarak.

11. SURI 7797 - 19 September 2007

Mana gambor Hidayah? Tak nampak pun!!

12. amokdemanis - 20 September 2007

suri 7797: ek elaah.. πŸ˜‰


Leave a comment